treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
E/16804/ML - Matka Boża Chełmska – wizerunek Maryi w typie Dexiokratusa (trzymająca Dzieciątko na prawym ramieniu). Maryja ukazana jest w ujęciu do pasa; ubrana jest w zieloną szatę spodnią wykończoną złotymi lamówkami, zielony czepiec oraz czerwony maforion, wykończony przy twarzy złotą lamówką, spięty przy szyi, ze złotymi gwiazdami na czole i ramieniu (symbol dziewictwa Maryi). Maryja lekko pochyla głowę w stronę Chrystusa, lewą dłonią na niego wskazuje. Twarz ma owalną, o regularnych rysach, oczy duże, zapatrzone w dal;  ma zamyślony wyraz twarzy. Chrystus spoczywa swobodnie na ramieniu Maryi: spogląda na matkę poważnie, prawą dłonią ją błogosławiąc, w lewej trzyma zwój. Ubrany jest w jasny chiton i złocisty himation. Lewą nogę ma charakterystycznie odgiętą, tak, że stópka jest widoczna od spodu.
Głowy obojga otaczają gładkie złocone nimby, wyznaczone potrójną linią, ozdobioną regularnie rozmieszczonymi rozetkami. Tło złote (złoto drukarskie? ), zdobione powtarzającym się wypukłym (złoto proszkowe? ) motywem równoramiennego krzyża i zgeometryzowanej rozetki. U dołu na złotym tle widnieje czarny napis cyrylicą: WYOBRAŻENIE CHEŁMSKIEJ CUDOWNEJ IKONY BOZEJ MATKI: 
??????????? XO?MCKO? ???OTB ???? ????? MATEP?
Całość obiega bordiura, na którą składają się: wypukły pas złoty, zielony i znów złoty, ozdabiana regularnie rozmieszczonymi siedmioma geometrycznymi wzorami – rombami-gwiazdkami z czerwonymi kwadratami. Pole obrazowe ma kształt prostokąta zamkniętego od góry łukiem.

Konserwacja: 2009 r.

Matka Boska Chełmska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

awers grafiki

Obraz Matki Boskiej w kościele Łąkowskim

ryt. nieznany

2. poł. XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

awers grafiki

Historia cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej

Schon A.

1717

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico

Bogurodzica Eleusa

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Gulden - Ujęcie awersu. Na awersie na długim krzyżu czteropolowa tarcza herbowa. W perełkowym otoku tytulatura.

Gulden

Bogusław X, książę pomorski

1498 — 1499

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/6363/ML - Rzeźba z drewna lipowego, polichromowana farbą olejną. Zakomponowana w jednym kawałku drewna na postumencie o formie owalnej z płaskorzeźbionym motywem dwóch skrzyżowanych gałęzi. Postać stojąca przedstawia Matkę Boską Różańcową. Twarz owalna, głęboko osadzone oczy, prosty i szeroki nos, małe pełne usta. Ręce zgięte w łokciach: duże dłonie złożone do modlitwy. Na przedramieniu prawej ręki brązowy różaniec o płaskich paciorkach, zakończony dużym krzyżem. Postać odziana w białą prostą suknię, gładko wykończoną pod szyją i przewiązaną granatową szarfą. Na głowie granatowa szata spełniająca jednocześnie rolę peleryny spływającej z ramion ku dołowi i spowijającej całą postać.

Matka Boska Różańcowa

Kuźmiuk, Daniel

1894 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Piękna Madonna - Ujęcie z przodu skosem w lewo; Rzeźba pełnoplastyczna wykonana z dwóch bloków alabastru. Przedstawia stojącą Marię z Dzieciątkiem. Niska sylwetka Marii upozowana jest na kształt litery „S”, w lekkim kontrapoście. Postać ubrana jest w długą białą suknię i obszerny złocony płaszcz, którego fragment przerzucony przodem układa się w dwie wydatne festonowe fałdy. Gęsto udrapowane szaty modelowane są miękko. Maforium, tylko częściowo zasłaniające falujące włosy Marii, opada na ramiona. Długie, szczupłe palce uniesionych dłoni Marii podtrzymują leżące przy Jej piersi nagie Dzieciątko trzymające oburącz jabłko. Charakterystyczne łagodne rysy postaci: okrągłe głowy, płaskie szerokie twarze o pełnych policzkach, wypukłych oczach, wąskim nosie i drobnych ustach w lekkim uśmiechu, a także włosy Dzieciątka ułożone w stożkowe loczki przylegające do głowy. Tylna część figury opracowana schematycznie. Szczyt głowy Marii ścięty ku tyłowi, gładko opracowany, z centralnym otworem. Części figury łączą się za pomocą szerokiego drewnianego trzpienia.

Piękna Madonna

warsztat wirtemberski

około 1440

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 21 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd